دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

درخت پسته چيست

۱۲ بازديد

درخت پسته چیست

کاشت درخت پسته؛ به عنوان یک محصول بسیار سود آور، همواره مورد توجه کشاورزان و باغداران بوده است. پس از کشت پسته، کشاورزان باید در مدت زمان نسبتا طولانی، منتظر ثمردهی درختان پسته باشند. نحوه کاشت، کودهی، سم پاشی و رفع آفات پسته می‌تواند در برداشت پسته مرغوب تقش مهمی را ایفا کند. توضیحات کاملتر در سایت معتبر آلفا نهال به ادرس زیر:

https://alphanahal.ir/

 در اینجا سعی داریم با کاشت نهال پسته؛ بیشتر آشنا شویم و کلیه نکات مهم و ضروری در کاشت درخت پسته؛ باکیفیت را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

بیوگرافی کاشت درخت پسته

درخت پسته؛ ازجمله درختانی محسوب می‌شود که مخصوص مناطق معتدل و گرم است. این درخت در مناطق سردسیر رشد خوبی ندارد و در برابر سرماهای شدید دوام نمی‌آورد. ریشه‌های پسته، کاملا عمیق می‌شوند؛ بنابراین خاکی که پسته در آن کاشته می‌شود، باید قابلیت نفوذ خوبی داشته باشد تا ریشه‌ها بتوانند به خوبی در خاک نفوذ کنند. ارتفاع درختان پسته معمولا کم است. پس از کاشت نهال پسته؛ تا به بار نشستن آن، چند سال طول می‌کشد.

انواع روش کاشت درخت پسته

کاشت پسته و پرورش باغ پسته یکی از بهترین انتخاب‌ها برای زمین‌هایی است که دارای شرایط اقلیمی و آب وهوایی مطلوب هستند. به طور کلی در کشور ایران نهال پسته به 2 روش کشت میشود:

  • کشت بذر پسته در زمین اصلی
  • تهیه نهال پسته و کاشت در زمین اصلی: شما میتوانید نهال پسته را در خزانه؛ گلدان و یا در زمین اصلی بکارید.

هریک از این روش‌ها مزایا و معایب خاصی دارند. شما باید با توجه به نوع نیاز و مدت زمان مدنظرتان یکی از این دو روش را انتخاب نموده و باغ پسته خود را احداث کنید. از مزایای خرید نهال پسته به جای کاشت بذر:

  • صرفه جویی در زمان حداقل 2 سال
  • تهیه نهال تضمین شده و سالم عاری از آفات و بیماری‌ها از نهالستان معتبر
  • برخورداری از پشتیبانی دائمی نهالستان
  • انجام عملیات پیوند و ضدعفونی و هرس توسط نهالستان
  • احتمال عدم گیرایی نهال نسبت به بذر کمتر است.

https://alphanahal.ir/pistachio-seedlings/

کاشت بذر در زمین

برای کاشتن بذر پسته باید در زمین‌تان جوی‌هایی با عرض 50 تا 100 سانتی‌متر ایجاد کنید. این جوی‌ها یا گودال‌ها باید عمقی حدود 50 الی 70 سانتی‌متر داشته باشند. بعد از آن نیز باید بذر مورد نظرتان را حدود 12 ساعت در آب خیس کنید و سپس آن‌ها را در عمق 2 الی 3 سانتی‌متری از خاک چال کنید.

توجه داشته باشید که برای رشد بهتر بذر پسته باید بر روی آن‌ها مقداری ماسه بریزید. آبیاری به بذر را باید هر 10 الی 15 روز 1 بار انجام دهید و بعد از آن نیز منتظر بمانید تا بذر جوانه بزند و شروع به سبز شدن کند.

کاشت نهال

برای کاشت نهال پسته، باید نهال نر و ماده را با هم بکارید تا باردهی درخت بهتر صورت بگیرد. به طور معمول باید در کنار هر 15 درخت ماده، از 1 درخت نر کمک بگیرید. اما برای این‌ که کاشت درختان پسته به‌ صورت اصولی و بهتر صورت بگیرد، می‌توانید تعداد درختان نر را افزایش دهید. بعد از کاشت نهال پسته نیز باید نکات لازم همچون کوددهی، آبیاری و هرس درخت را با دقت انجام دهید تا درختان‌تان از بین نرود.

کاشت پسته در گلدان

برای کاشتن پسته در گلدان باید در اوایل فصل بهار مراحل و اقدامات لازم را انجام دهید. در اولین مرحله باید کیسه‌های پلاستیکی سیاه‌رنگی را تهیه کنید و سپس ‌آن‌ها را با استفاده از کود زراعی، ماسه و کود حیوانی پر کنید. بعد از انجام این کارها، باید بذری که از قبل خیس کرده‌‌اید را در آن بکارید و روی آن‌ها را بپوشانید تا شروع به جوانه زدن کنند. بعد از این‌ که بذر شروع به جوانه زدن کرد، می‌توانید آن‌ها را به داخل گلدان انتقال منتقل کنید.

کاشت در خزانه

در این روش باید زمینی به مساحت 10 الی 30 متر آماده کنید. سپس بذرهایی که از قبل خیس شده‌اند را در فاصله‌ مشخصی از یکدیگر بکارید. مناسب‌ ترین فاصله برای کاشت بذر پسته در خزانه 10 تا 15 سانتی‌ متر است. بعد از کاشت بذر باید ? روز یک‌بار آبیاری این گیاهان را انجام دهید و در آخر نیز نهال‌ها را می‌توانید حدود ? الی ? سال در زمین نگه دارید و سپس آن‌ها را به زمین اصلی منتقل کنید.

کاشت نهال پسته

پس از خرید نهال پسته نوبت به کاشت آن در باغ میرسد. شما باید ابتدا با تراکتور خاک را شخم عمیق (تا 2 متر) بزنید. تا تمامی لایه‌های سخت و سنگین خاک بشکند و با هم مخلوط شود. با توجه به نقشه زمین و فواصل کاشت درختان و طرح توجیهی باید چاله‌های کاشت نهال را در فواصل مناسب در خاک ایجاد کنید. پس از قرار دهی نهال در خاک آن را با مخلوطی از کود دامی پوسیده و خاک مرغوب پر نمایید. و روی آن با پا فشار دهید تا اکسیژن خاک خارج شود.

نهال پسته به صورت نر و ماده وجود دارد. به ازای هر 15 درخت ماده؛ 1 درخت نر پسته بکارید.

برای کاشت نهال پسته باید فاصله مناسبی از زمین مورد نظرتان را مشخص کنید و درختان را با فاصله‌ مناسبی از یک‌دیگر بکارید. دقت داشته باشید که بین نهال‌های پسته فضای کافی وجود داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است بعدا درختان فضای لازم برای رشد نداشته باشند. به‌ طور معمول توصیه می‌کنیم برای کاشت درخت پسته، فاصله‌ای بین 4 الی 5 متر را در نظر بگیرید.

زمان مناسب برای کاشت نهال پسته:

بهترین زمان کاشت پسته بستگی به شرایط محیطی، رقم گیاه و شیوه تکثیر آن دارد. و به طور کلی کاشت پسته به چند دسته کلی زیر تقسیم می شود:

در روز های آفتابی و گرم تابستان و یا یخبندان و روز هایی که باد شدید است از کاشتن نهال پسته باید اجتناب شود.

در منطقه های دارای آب و هوای گرم و متعدل و همچنین در نواحی با اقلیم نیمه سردسیر، بهترین زمان کاشت نهال پسته، فصل پاییز پس از خواب رفتن نهال می باشد.

در منطقه هایی با اقلیم سردسیر بهترین زمان کاشت نهال پسته، بعد از سپری شدن یخبندان می باشد.

در انتها زمان کاشت نهال پسته در فصل پاییز باید به شکلی تنظیم و برنامه ریزی شود که ریشه نهال با محیط جدید قبل از فرا رسیدن یخبندان انس پیدا کند، بنابراین باید انتها زمان کاشت ? تا ? هفته قبل از بیداری ظاهری نهال درخت پسته باشد.

قلمه زدن درخت پسته چگونه صورت می‌پذیرد:

برای قلمه زدن و پیوند درخت پسته، سه روش متداول وجود دارد. پیوند شکمی، پیوند لوله‌ای و پیوند اسکنه‌ای، سه روش پیوند زدن پسته هستند. برای موفقیت پیوند زدن باید شرایط محیطی، نزدیکی پایه و پیوند، حذف آفات و سایر عوامل موثر در رشد پسته رعایت شود.

در پیوند شکمی، ‌روی پوست پایه یک برش عمودی زده می‌شود؛ یک برش دیگر نیز بر روی آن زده می‌شود تا به شکل T دربیاید. در پیوند لوله‌ای انتهای پایه را قطع می‌کنند و پوست آن را تا محل پیوندک بر می‌دارند. در پیوند اسکنه‌ای نیز پایه را روی قطرهای 3 سانتی متری تا 10 سانتی متری قرار می‌دهند. در پیوند اسکنه‌ای، پیوندک را از شاخه‌های یک ساله می‌گیرند.

پیوند زدن درخت پسته

عملیات پیوندزنی درختان از دیگر مراحل کاشت و پرورش درخت پسته به شمار می رود. در ایران به سه روش، درختان پسته را پیوند زنی می کنند که شامل پیوند لوله ای، پیوند شکمی و پیوند اسکنه ای می باشد.

هم اینک بخاطر سادگی، سرعت عملیات و درصد بالای جوش خوردن بین پیوندک و پایه، استفاده از پیوند ماسوره ای( لوله ای) رواج یافته است و میزان تکثیر ?? درصد درختان پسته به همین روش می باشد. بوجود آمدن هر گونه خراش در تنه یا شاخه های درخت صمغ دار موجب تراوش صمغ می شود. به این ترتیب یک شکاف افقی در پیوند شکمی نهال پسته، به شکل تی انگلیسی معکوس در پائین شکاف عمودی زده می شود تا ترشح صمغ از رشد جوانه پیوندک جلوگیری نکند.

نحوه کاشت پسته

زمینی برای کاشت پسته مناسب است که خاک لوم داشته باشد و حداقل سه متر، عمق داشته باشد. مناسبترین فاصله برای کاشت پسته بین درختان، ? – ? متر میباشد درحالیکه این فاصله بین ردیف ها باید ? – ? متر باشد. از دو روش زیر می توانید برای کاشت درخت پسته استفاده کنید:

روش کشت مستقیم:

کاشت پسته در روش اول، به صورت مستقیم در زمین اصلی میباشد. درصورت شور نبودن آب باغ میتوان در زمین اصلی، پسته را سبز کرد بدین دلیل که در این روش، رشد نهال بیشتر است. بهتر است در این جهت از پسته های دست پوست استفاده کنید یعنی پسته هایی که از طریق دستگاه، پوست گرفته شده اند، برای کاشت در این شیوه توصیه نمیشوند. ابتدا پسته ها را در اوایل فروردین ماه بشویید، سپس در آب بخوابانید. آب آنرا بمدت دو تا سه بار عوض کنید و بمدت ?? ساعت داخل آب باشد و پس از گذشت این زمان از آب دربیاورید و روی یک سینی، بین یک پارچه نخی پهن کنید و در یک اتاق با دمای حدود ?? درجه سانتیگراد قرار دهید تا جوانه بزند.

این نکته را در نظر بگیرید که پسته ها همواره باید رطوبت داشته باشند و به اصطلاح نباید پارچه خشک شود و وقتی جوانه ها نیم سانتیمتر شد، می توانید آن را به زمین اصلی منتقل کنید. جوانه ها در زمان کاشت باید به طرف پائین باشند. بعد از این که پسته را کاشتید، باید از مخلوط کود گاوی و کمی ماسه بر روی سطح خاک بریزید و اگر فکر میکنید که جانورانی مثل روباه و کلاغ، پسته ها را بیرون می آورند باید به وسیله خار و یا ظرف یکبار مصرف، روی آنرا بپوشانید تا جوانه ها حفظ شوند.

 روش گلدانی:

در روش گلدانی می توانید پس از تهیه ی بذر خام پسته، مراحل را انجام دهید:

در داخل یک حوله یا دستمال مرطوب، بذر یا دانه پسته را بپیچید. روی پارچه را گاهی اوقات بردارید تا به بذر ها برسد. دمای اتاق( بین ?? تا ?? درجه) به عنوان بهترین دما برای نگهداری می باشد. تقریباً بعد از گذشت یک هفته بذرها جوانه میزنند. بعد از جوانه زدن بذرها، آن ها را درون یک گلدان سوراخ دار بگذارید. در هر مرحله که دانه ها ریشه دادند و ریشه ی آن ها بزرگ تر شد باید آنرا به یک گلدان بزرگ تر منتقل کنید.( این کار را تا زمانی که دانه ها تبدیل به نهال شدند ادامه دهید). بهتر است بین ? الی ? سال، نهال ها داخل گلدان نکهداری شوند و پس از آن در خاک مغذی در فصل پائیز یا بهار بکارید.( حتماً خاک را تقویت کنید). نحوه ی کاشت نهال پسته در خاک به صورت عمودی میباشد و با استفاده از خاک، اطرافش را پر کنید و بعد از انجام این کار، حتماً آبیاری کنید تا منافذ خالی پوشیده شوند و ریشه ی نهال نپوسد.

خاک مناسب برای کاشت پسته :

قبل از هر اقدامی برای کشت پسته و هر محصول دیگر و همچنین اعمال مدیریت در باغ های موجود باید خصوصیات ظاهری یا شکل شناختی،  فیزیکی و شیمیایی خاک محل مورد نظر مطالعه گردد. به این منظور اقدام به حفر پروفیل به عمق 2 متر می شود به طوری که بتوان در این پروفیل نیمرخ عرضی خاک را به طور کامل مشاهده کرد و لایه های مختلف خاک را شناسایی نمود.  در پروفیل حفر شده باید خصوصیات ظاهری خاک مانند ضخامت و ترتیب لایه های خاک،  بافت، ساختمان، گچ، آهک، استحکام،  خلل و فرج و وجود احتمالی لایه های سخت و…  مورد توجه و بررسی قرار گیرد.  همچنین تعیین عمق تراکم ریشه های ریز در پروفیل حائز اهمیت است چون در مدیریت کوددهی،  حفر چالکود و عمق آن کاربرد دارد.  بسته به خصوصیات خاک و مدیریت آبیاری،  ریشه های اصلی پسته تا عمق بیش از 2 متر نفوذ میکند ولی معمولا ریشه های ریز یا مویین که نقش اصلی را در جذب آب و عناصر غذایی دارند،  عمق نفوذ بیش از یک متر را ندارند. بسیاری از مشکلات باغ های پسته مربوط به خصوصیات ظاهری،  فیزیکی و رابطه آب،  خاک و گیاه است.  علیرغم این مسئله معمولا به خصوصیات شیمیایی و حاصلخیزی(که البته این خصوصیات هم در جایگاخ خود مهم هستند) بیشتر توجه میشود.

خاک معمولا دارای ساختار یکنواختی نیست و لایه لایه بوده و هر لایه دارای ضخامت و ویژگی های خاص خود است،  بنابر این نمونه برداری خاک از لایه های مختلف خاک انجام میشود.

اما در صورت یکنواخت بودن خاک،  از اعماق مساوی 30 یا 40 سانتی متری تا حداقل 120 سانتی متری نمونه برداری صورت میگیرد. این نمونه ها جهت تعیین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی به آزمایشگاه منتقل می گردد.  شناسایی خاک و نتایج تجزیه آزمایشگاهی کمک میکند که محدودیت های خاک جهت کشت پسته مشخص شود.

 

بهترین خاک مناسب پسته ، خاک های لیمونی سبک یعنی شن و رس میباشد.در اراضی سبک مصرف کود برای برداشت رضایت بخش است ولی در اراضی رسی سنگین که رطوبت را به مقدار زیاد و برای مدتی طولانی در خود نگه میدارند،کاشت پسته نتیجه رضایت بخشی نمیدهد و مقدار محصول چندان قابل توجه نخواهد بود.درخت پسته تا اندازه ای تحمل شوری خاک را  دارد.

در صورتی که کاشت پسته در راضی بسیار شور و یا شور و قلیا و سدیمی،مد نظر میباشد به جای جوی و پشته ، نواری به عرض حداقل یک متر و با عمق مناسب(جهت آبگیری به حجم کافی)ایجاد شده و نهال درست در وسط این نوار کشت شود.

به طور کلی درختان پسته خاک عمیق و با بافت سبک تا متوسط را بیشتر می پسندند.

برداشت پسته

وقتی بلاخره و درنهایت پسته ها رسیدند نوبت به برداشت آنها میشود. از نشانه های اینکه مطمئن شوید پسته هایتان رسیده اند این است که رنگ پوسته ها از سبز و زرد به قرمز تغییر میکند و گاها پوسته ترک میخورد. وقتی این نشانه هارا مشاهده کردید باید سریعا برای برداشت محصول تان اقدام کنید. چون در این بازه محصول شما بسیار آسیب پذیر است و امکان دارد آفات به آن حمله کنند.

برداشت پسته خیلی آسان است. فقط کافیست درخت را بلرزانید تا پسته ها به زمین بریزند و شما آنها را جمع کنید. فراموش نکنید که درختان پسته ، درختانی دوساله هستند. یعنی یک سال محصول زیاد میدهند و یکسال محصول کمتر . میانگین محصول دهی درختان جوان پسته بین 1 تا 2 کیلوگرم محصول خالص است.یا  3  تا 6 کیلوگرم محصول تازه .  همینطور که درخت شما بزرگتر و بزرگتر میشود حجم محصولات تولیدی اش هم بیشتر میشود. بطوریکه در بین سال های 7 تا 10 ام بین 6 تا 10 کیلوگرم آجیل خشک به شما میدهد. یک درخت بالغ پسته میتواند تا 15 کیلوگرم آجیل خشک برای شما تولید کند.

درختان پسته، درختانی دوساله هستند یعنی یک سال محصول زیاد داده و یکسال محصول کمتر می دهند .زمانی که پسته ها رسیدند، رنگ پوسته ها از سبز و زرد به قرمز تغییر میکند و پوسته ترک میخورد. پس وقتی این نشانه هارا مشاهده نمودید ، محصول تان را برداشت کنید زیرا ممکن است آفات به پسته حمله کنند.

میانگین محصول دهی درختان جوان پسته بین 1 تا 2 کیلوگرم استو پس از بزرگ شدن درخت پسته محصول افزایش یافته و درخت بین سال های 7 تا 10 ، 6 تا 10 کیلوگرم آجیل خشک برای شما تولید می کند.

https://alphanahal.ir/خرید-نهال/

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.