شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

دوالك بازي

۷۶ بازديد

دوالك بازي

دوالك بازي يا دوال بازي يك نوع بازي قمار بسيار قديمي ايراني است كه امروزه به ندرت مي توان كسي را يافت كه درباره آن بداند چنانچه گذشت زمان گرد فراموشي بر آن نهاده است.

در تعريف دوالك بازي آنچنان كه در فرهنگ فارسي عميد آمده است:

نوعي بازي و قمار كه با دوال و حلقه و قلاب صورت مي‌گيرد. به اين طريق كه دوال يا تسم? كمربند را مانند حلقه به‌ هم مي‌پيچند و طرف بازي بايد سيخ يا ميله‌اي را چنان در ميان يكي از حلقه‌ها قرار بدهد كه وقتي حريف دوال يا تسمه را مي‌كشد سيخ در وسط تسمه بماند كه در اين صورت برنده است و اگر تسمه را كشيد و به سيخ گير نكرد آن كه سيخ را در دست دارد باخته حساب مي‌شود.

همچنين در تحقيقي كه توسط علي بلوكباشي به انجام رسيده است و تحت عنوان كتاب بازي هاي كهن در ايران و در سال ???? به چاپ رسيده است در بخشي تحت عنوان دُوالك بازي و تحقيقي در واژه دوال به معرفي اين بازي پرداخته شده است، براي دانلود نسخه اسكن شده از اين بخش كتاب مي توانيد از لينك زير اقدام نماييد:

دانلود بخش مربوطه از كتاب بازي هاي كهن در ايران

 

 

وكيل پايه يك دادگستري و كارشناس ارشد حقوق

۷۳ بازديد

اشكان حيدري

وكيل جنايي در كرج

وكيل پايه يك دادگستري و كارشناس ارشد حقوق

با ?? سال سابقه وكالت

قبول دعاوي كيفري و خانوادگي،اعم از مواد مخدر،كلاهبرداري،خيانت در امانت،فروش مال غير،طلاق يكطرفه ….در استان البرز

وكيل جنايي در كرج, وكيل سرقت تعزيري در كرج ,وكيل قتل عمد در كرج, مجرب ترين وكيل در كرج ,وكيل طلاق در كرج, وكيل مواد مخدر در كرج ,وكيل تخصصي كيفري در كرج,

 

نقش سولفات روي بر مركبات

۸۴ بازديد

منابع مختلفي مي توانند در صورت لزوم روي را تأمين كنند. سولفات روي (??? روي) معمولاً براي تأمين مقدار مورد نياز روي در هنگام استفاده از كودهاي شيميايي مورد استفاده قرار ميگيرد. اين ماده مي تواند قبل از كاشت پخش و تركيب شود، يا در كود استارتر استفاده شود. اين تركيب با ساير كودهاي خشك ميتواند به خوبي تركيب شود. تقريباً ??/? كيلوگرم از ماده سولفات روي ? ليتر روي در هكتار تأمين ميكند.

Citrus

به كار بردن اين نوع كود بر شاخ و برگ روي به طور مداوم در اصلاح كمبودهاي اين ماده مغذي مؤثر نبوده است. اين روش كاربرد فقط بايد به صورت آزمايشي استفاده شود. براي به كاربردن اين كود بر روي برگها، پودر سولفات روي را مي توان در آب حل كرد و روي بافت برگها اعمال كرد. وقتي ميزان ?? ليتر آب در هكتار استفاده مي شود، مقدار حل شده بايد ??/? تا ??/? كيلوگرم روي در هر هكتار بايد تامين شود.

كمبود روي به طور قابل توجهي رشد و پتانسيل عملكرد مركبات را كاهش مي دهد. همانطور كه آزمايشات بر روي مركبات (به خصوص پرتقال) نشان مي دهد، سطح پايين روي موجب كاهش تعداد و اندازه ميوه در هر درخت شده و در نتيجه اين كمبود، بازده كاهش مييابد.

كودهاي حاوي روي بر خاك و شاخ و برگ درختان به كار ميرود؛ اين نوع كوددهي بر افزايش عملكرد مركبات مؤثر هستند. در برخي مطالعات، پس از استفاده از سولفات روي بر مركبات به خصوص در مورد پرتقال و گريپ فروت، محققان همچنين از افزايش مقدار آب در ميوهها خبر دادهاند.

روي همچنين ميزان اسيد اسكوربيك در ميوهها را افزايش ميدهد. در صورت كمبود شديد روي، ميوه ها ممكن است به شكل نادرست شكل گرفته، از ميزان آب آنها نيز كاسته شده و همچنين آب موجود در آنها نيز فاقد طعم شود.

در ابتدا علائم كمبود روي به عنوان لكههاي كلروتيك بر روي برگها (“برگ شته”) و / يا نواحي بين رگبرگي سفيد ظاهر ميشود. برگهاي جديد بطور قابل ملاحظهاي داراي رشد ناقص هستند، زيرا شاخههاي داخلي دچار كوتاه شدگي ميشوند. مي توان با استفاده از اسپري كودهاي حاوي روي (مثل روي سولفات) بر روي شاخ و برگ، مشكل را در برگهاي عقبي اصلاح كرد.

دستورالعملهاي عمومي براي كاربرد روي

نقش اصلي روي به عنوان يك عامل سازنده آنزيم ها و درگير شدن در توليد تنظيم كننده هاي رشد كه مربوط به كشيدگي دروني و توسعه كلروپلاست است. كمبود روي به طور قابل توجهي رشد و پتانسيل عملكرد را كاهش مي دهد. سطح پايين روي باعث كاهش تعداد ميوه در هر درخت شده وحتي اندازه ميوهها كوچك مي شود و در نهايت باعث كاهش بازده ميشود. كاربرد اين كود بر خاك و شاخ و برگ هر دو در افزايش عملكرد توليد مركبات مؤثر هستند.

نقش گوگرد در توليد مركبات

علاوه بر روي، گوگرد نيز در توليد مركبات (گرچه به ميزان نسبتاً كمي) مورد نياز است، اما هنگامي كه منابع محدود هستند، گوگرد تأثير مستقيمي بر عملكرد مركبات دارد. علاوه بر سولفات روي غالباً در كودهاي N-P-K، فرمولاسيون ريز مغذي يا آب آبياري به اندازه كافي گوگرد وجود دارد تا نيازهاي محصول را برآورده سازد.

گوگرد يكي از عناصر مهم آنزيمها و پروتئينهاي ديگر است و براي تشكيل كلروفيل در توليد مركبات مورد نياز است. گوگرد همچنين براي سنتز اسيدهاي آمينه ضروري سيستئين و متيونين مورد نياز است.

 

نكاتي كه در انتخاب پرده اهميت دارد؟

۸۴ بازديد

نكاتي كه در انتخاب پرده اهميت دارد؟

cc0_p1.jpg

يكي از مهم ترين اركان چيدمان خانه هاي ايراني پرده است كه هميشه خانم ها به آن توجه ويژه اي داشته و دارند.

پرده عنصر اصلي در طراحي دكوراسيون داخلي منزل بوده و مي تواند تركيبي از رنگ ها و مدل هاي گوناگوني را به تناسب ساختمان و وسايل منزل داشته باشد.

انتخاب درست پرده از لحاظ رنگ، مدل و جنس پارچه و تناسب آن با ساير لوازم منزل جلوه بسيار زيبايي به خانه شما مي دهد. در اين مقاله قصد داريم به بررسي نكات مهمي كه هنگام انتخاب پرده بايد مد نظر قرار دهيد، بپردازيم.

از آن جايي كه امروزه افراد با كمبود وقت مواجه هستند ديگر مانند گذشته زمان كافي براي خريد كردن نداشته و اكثر كارهاي خود را از طريق اينترنت و فضاي مجازي انجام مي دهند. از اين رو ما در وب سايت آقاي پرده شرايطي را فراهم كرده ايم كه شما بتوانيد تنها از طريق تماس يا پيام با كارشناسان فروش ما ارتباط بگيريد؛ تيم مشاوره ما به منزل يا محل كار شما مراجعه مس كنند و شما مي توانيد با نمونه پارچه هاي مختلف آشنا شده و از پيشنهادات و راهنمايي هاي تيم حرفه اي و باتجربه آقاي پرده استفاده كنيد.

ubic_p2.jpg

نكته اي كه بايد هميشه در انتخاب پرده به آن دقت داشته باشيد اين است كه پرده اي كه مي خواهيد انتخاب كنيد بايد با چيدمان و دكوراسيون خانه شما همخواني داشته باشد.

انتخاب مدل و رنگ پرده نشان دهنده حال هواي منزل شما و ساكنان آن است؛ پس تا آن جا كه ممكن است و با ساير عناصر دكوراسيون منزل شما همخواني درد، از مدل هاي شاد و رنگ هاي روشن استفاده كنيد. در ادامه به 10 نكته طلايي كه حين انتخاب پرده بايد به آن ها توجه كنيد، مي پردازيم:

1-اندازه گيري پرده نياز به تخصص دارد و اگر شما تجربه اين كار را نداريد حتما از افراد حرفه اي استفاده كنيد. زيرا ابعاد پرده در اجرا به شدت مهم است و ابعاد درست زيبايي پرده را دو چندان مي كند.

2-اگر احساس مي كنيد كه تعداد پنجره هاي منزل شما كافي نيست، حتما از پرده هايي با جنس تور و حرير استفاده كنيد تا نور كافي در منزل داشته باشيد. هنگام خريد پرده پذيرايي اگر به سراغ پارچه هاي توري يا حرير مي رويد به كيفيت پارچه دقت داشته باشيد؛ چرا كه اين پارچه ها درجه بندي كيفي مختلفي دارند و پارچه هايي كه از الياف مصنوعي تشكيل شده اند كيفيت پايين تري داشته و مناسب اين فضا نيستند.

3-اگر پنجره هايي با ابعاد بزرگ داريد و نگران پوشيده شدن بخش زيادي از ديوارها هستيد، مي توانيد از تورهاي تقريبا هم رنگ ديوارها استفاده كنيد. در اين مورد نيز از تجربه افراد متخصص استفاده كنيد تا بهترين انتخاب را داشته باشيد.

4-فضاي داخلي منزل چهار ركن اساسي دارد؛ سقف، ديوار، كف و مبلمان. اما دقت داشته باشيد كه بهتر است در چيدمان نهايي يكي از اين عناصر را به عنوان عنصر اصلي و ساير عناصر را براي تقويت ديگر موارد در نظر بگيريد.

5-در انتخاب مدل پرده دقت كنيد كه نور را به اندازه كافي تامين كند؛ مدل هاي زيادي هستند كه امكان تنظيم نور عبوري را در اختيار شما قرار نمي دهند و همين نكته مي تواند تاثير منفي در دكوراسيون منزل شما داشته باشد.

6-يكي از پرسش هايي كه همواره در انتخاب پرده ها مطرح مي شود اين است كه آيا پرده پارچه اي در كنار پرده كركره اي مي تواند قرار بگيرد يا خير؟ درست است كه در نگاه اول اين دو مدل پرده با هم تفاوت دارند، اما شايد برايتان جالب باشد كه اهالي فن اين حوزه معتقد هستند كه اين دو مدل پرده به شرط آن كه به درستي در كنار هم قرار بگيرند مي توانند جلوه خاصي داشته و به زيبايي محيط بيفزايند.

 

7-يكي ديگر از نكاتي كه از جانب متخصصصان اين حوزه توصيه نيز مي شود اين است كه براي مكان هايي كه قصد استراحت در آن را داريد از پرده هاي شيد و زبرا استفاده كنيد. زيرا اين پرده ها قابليت كم و زياد كردن نور را دارند. به اين نكته توجه كنيد كه خريد پرده زبرا و انتخاب طرح و رنگ متناسب با فضا و دكوراسيون داخلي با توجه به تنوع زياد اين مدل از پرده هميشه كار سختي بوده و بايد حتما از تجربه و راهنمايي فروشندگان استفاده كنيد و از آن ها بخواهيد تا نمونه كارهاي مختلف را به شما نشان دهند و با كمك آن ها بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

8-يكي از دغدغه هاي اصلي در انتخاب پرده اندازه قد آن است. البته اين موضوع كاملا به سليقه شخصي شما بستگي دارد؛ چرا كه مي توان به هر ميزان قد پرده را در نظر گرفت. به طور مثال انتهاي پرده هم سطح زمين باشد يا اينكه مقداري روي زمين كشيده شود.

9-براي حاشيه پرده و نصب چوب پرده 2.5 سانت در نظر بگيريد. اين اندازه باعث شكيل تر شدن پرده شما مي شود.

10-نكته آخر اينكه هميشه پرده را در بالاترين حد نسبت به سقف نصب كنيد؛ اين كار سبب مي شود تا طرح و مدل پرده به خوبي نمايان شده و زيبايي پرده چند برابر شود.

منبع: شفقنا

 

نرم افزار پخش مويرگي چيست؟

۷۳ بازديد

نرم افزار پخش مويرگي چيست؟

agt0_b6.jpg

معرفي نرم افزار پخش مويرگي

به نقل از پارسي نيوز نرم افزار پخش مويرگي  چيست و  پخش مويرگي تا چه اندازه مي تواند  در سود به دست آمده براي كسب و كارها  موثر باشد؟ در اين بخش از مقاله سعي داريم به طور كامل به بررسي مهمترين امكانات نرم افزار پخش مويرگي بپردازيم و اطلاعات ارزشمندي را براي انتخاب بهترين و مناسب ترين نرم افزار پخش مويرگي در اختيار شما عزيزان قرار دهيم با ما همراه باشيد.

همانطور كه ميدانيد پخش مويرگي داراي اهميت فراواني در كسب و كار است به همين دليل به يكي از مهمترين استراتژي هاي موجود براي فروش و سود بيشتر تبديل شده است . شركت تجاري و يا هر توليدي كه از پخش مويرگي براي فروش و پخش محصولات خود بهره مند است با گذر زمان مي تواند به سود بسيار بيشتري در مقايسه با رقباي خود دسترسي داشته باشد. حال با به كار آمدن انواع مختلف از نرم افزارهاي پخش توليد نرم افزار پخش مويرگي نيز از اهميت بسياري برخوردار است زيرا مديريت عمليات پخش و فروش پيچيده ي مويرگي با بكارگيري اين نوع از نرم افزارها سريع و آسان گرديده است. اصولا پخش مويرگي بدون وجود نرم افزارهايي كه بتوان عمليات مختلف و فعاليت كسب و كارها را دنبال كرد غير ممكن مي باشد زيرا حجم تراكنش در اين موارد بسيار بيشتر است و كاربراني كه براي فروش محصولات مخاطب قرار مي گيرد تعداد محدودي نيست به همين دليل براي يك برنامه ريزي دقيق و جلوگيري از هرگونه اشتباه بايد از نرم افزار پخش مويرگي استفاده شود.

 

بهترين نرم افزار پخش مويرگي

در پخش مويرگي چالش هاي بسياري در راه است كه از جمله مهمترين آنها مي توان :

  • عدم هماهنگي
  • مديريت موجودي
  • نبود اطلاعات تقاضا
  • وابستگي به منابع انساني
  • مديريت سفارش
  • اجتناب از كمبود
  • انقضاء
  • مديريت انبار
  • كنترل دما
  • رصد حمل و نقل

 را نام برد به همين دليل بهترين نرم افزار پخش مويرگي نرم افزاري است كه بتواند به راحتي مديران را در توزيع كالاهاي مختلف بن بازارهاي موجود ياري بخشد. توليد كننده هاي نرم افزار پخش مويرگي در صدد هستند با اضافه كردن نكات و ويژگي خاص به گونه اي نسبت به نرم افزارهاي قبلي توجه بيشتري را جذب كرده و مورد انتخاب قرار گيرد. به همين دليل بهترين نرم افزار پخش مويرگي نرم افزاري خواهد بود كه به طور كامل به نيازهاي موجود در عمليات پخش پاسخگو باشد. زماني كه حجم تراكنش بسيار زياد باشد نگراني هاي خاصي در رابطه با بازگشت سرمايه بدون نقض براي كسب و كارها فراهم مي شود و از اين طريق بايد بررسي ها به طور دقيق به همراه مدرك و اسناد صورت گيرد. در مورد بهترين نرم افزار پخش مويرگي مي توان گفت كه با توجه به فعاليت كسب و كار و حجم كاري كه صورت مي گيرد  انتخاب مناسب ترين نوع نرم افزار نيز مي تواند متغير باشد و حتي نرم افزار تاييد شده و به كار رفته براي يك شركت توليدي ممكن است براي كسب و كار تجاري شما مناسب نباشد  به همين دليل قبل از انتخاب بايد نيازهاي وجود مطرح گردد.

امكانات نرم افزار پخش مويرگي

يك نرم افزار فروش مويرگي بايد داراي ماژول هاي :

  • منابع انساني
  • انبارداري
  • فروش و بازاريابي
  • خريد
  • حسابداري مالي
  • مديريت ارتباط كامل با مشتري (CRM)
  • مهندسي / توليد
  • مديريت زنجيره  خاص تامين (SCM)

 باشد كه بتواند مورد استفاده قرار گيرد. البته شايان ذكر است كه سيستم هاي مختلف ماژول هاي ياد شده را در بر دارند ولي كارايي و كيفيت ارائه شده با توجه طراحي آن مي تواند متفاوت باشد. يك نرم افزار بايد قابليت آن را داشته باشد كه عوامل مختلفي كه سبب ايجاد مشكلات در برقراري ارتباط بين ميزان فروش و ميزان پخش را به راحتي برطرف سازد.

از ويژگي هاي مهم يك نرم افزار پخش مويرگي مي توان :

  • ايجاد يك كاتالوگ مجازي با بهره مندي از تعريف كالاها
  • مشاهده  كردن ويزيت هاي موفق و همچنين ناموفق ويزيتورها انجام شده  بر روي نقشه
  • صدور فاكتور فروش به محض انجام ويزيت موفق
  • ذخيره لوكيشن محل هايي كه ويزيت شده است
  • كنترل زمان بندي  ويزيتورها و  البته ارزيابي دقيق حقوق
  • ايجاد برنامه تور ويزيت
  • نشان دادن پيشرفت  ويزيتور ها بر روي نقشه

 

را در اولويت قرار داد كه با توجه به نوع كسب و كار هر كدام از ويژگي هاي ياد شده مي تواند به طور جديدتر مورد توجه قرار گيرد.

در بخش قبلي به مهم ترين ويژگي هاي يك نرم افزار پخش فروش اشاره كرديم لازم به ذكر است كه برخي امكانات ديگر از جمله :

  • مديريت خريد و فروش
  • مديريت خزانه داري
  • مديريت توزيع و پخش
  • مديريت انبارداري
  • مديريت حسابداري و مالي
  • محاسبه پورسانت بازاريابي
  • مسيربندي ويزيتورها و همچنين عاملان فروش
  • كنترل اعتبارات مشتريان و  البته بازارياب‌ها
  • دريافت گزارش‌هاي  منظم از مديريتي (MIS)
  • گسترش شبكه فروش

در صورت نياز مي تواند به اين نوع از نرم افزارهاي الحاق كرد و كار كسب و كارها از اين طريق رونق يابد. هر چه از اهميت پخش مويرگي توضيح دهيم باز هم گفته ايم استفاده از اين نوع فروش به ويژه براي محصولات توليد شده توسط صنايع غذايي ، بهداشتي و البته آرايشي از اهميت بالايي برخوردار  است زيرا از سوي نياز افرا به اين محصولات بسيار بيشتر است و از سوي ديگر شركت هاي توليد مختلف با برندهاي گوناگون در صدد توليد اين نوع از محصولات هستند به همين دليل رقابيت شديدي فراهم است .  با توجه به موارد ياد شده نيز فروش مويرگي بدون نرم افزار پخش مويرگي نيز به راحتي ممكن نخواهد بود به همين دليل بايد با در اولويت قرار دادن نيازهاي موجود و درخواست هايي كه در اين نوع از توزيع ها مد نياز است بايد ارزيابي مطلوبي صورت گيرد تا بهترين و ايده آل ترين نوع نرم افزار پخش مويرگي انتخاب گردد. همين اكنون در بازار تنوع وسيعي از اين نوع از نرم افزارها موجود است كه برخي از آنها توليد داخلي و برخي توليد خارجي مي باشد و امكانات جداگانه و مختلفي دارند. همچنين برخي از نرم افزارها به گونه اي تعبيه شده اند كه امكان افزودن قابليت هاي خاص در آنها موجود است. 

منبع : افتاب

 

كود هاي شيميايي

۸۱ بازديد

tl0j_n1.jpeg 

كود شيميايي به مواد معدني گفته ميشود كه داراي يك يا چند عنصر مورد نياز براي تغذيه گياهان هستند. اين كودها باعث افزايش رشد گياه شده و از طريق فرآيندهاي شيميايي توليد ميشوند. علاوه بر اين، كودهاي شيميايي موجب افزايش اثربخشي خاك با اصلاح نگهداري آب و هواي آن ميشود.

امروزه كودهاي شيميايي در تامين چيزي در حدود ?? تا ??% از منابع غذايي جهان نقش دارند. كود شيميايي مي تواند هم به خاك اضافه شود، هم مستقيما به برگ گياهان پاشيده شود، ويا آن را در آب حل كرد و به خاك گياهان اضافه كرد. كودهاي شيميايي به منظورافزايش كيفيت خاك، افزايش ميزان محصول و يا ارتقاء كيفيت محصول توليدي مورد استفاده قرار مي گيرند. اين كودها به دليل معدني بودن بلافاصله تجزيه شده و در اختيار گياه قرار مي‌گيرند و بنابراين باعث افزايش سرعت رشد و عملكرد كيفي و كمي گياه در زمان كمتر مي‌شوند.

روش‌هاي مصرف كودهاي مختلف با توجه به نحوه جذب و پايداري آنها متفاوت است. عناصر مورد نياز به دو دسته پر مصرف(ماكرو) و كم مصرف(ميكرو) تقسيم مي‌شوند. عناصر پر مصرف مانند ازت(نيتروژن)، فسفر، پتاسيم، گوگرد، كلسيم و منيزيم و عناصر كم مصرف شامل: آهن، مس، بور، روي، كلر و موليبدن مي‌باشد. انواع زيادي از كودهاي شيميايي وجود دارند كه به شكل‌هاي پودري، گرانوله، مايع و گاز توليد مي شوند و مورد مصرف كشاورزان قرار مي‌گيرند.

  • دلايل استفاده وتاثيرات كمبود برخي عناصر اصلي در رشد گياهان

كودهاي شيميايي اكثراً شامل تركيباتي از عناصر سه گانه نيتروژن، فسفر و پتاسيم مي باشند، كه جهت افزايش توليد محصول به خاك اضافه مي شوند.

عموماً گياهي كه دچار كمبود نيتروژن باشد كوچك بوده و رشد كندي دارد؛ زيرا اين گياهان نيتروژن مورد نياز براي ساخت مواد بنيادي و ژنتيكي را به طور كافي ندارند. اين گياهان به دليل نداشتن كلروفيل كافي غالبا سبز كم‌رنگ يا مايل به زرد هستند. برگ‌هاي پيرتر دچار بافت‏‌مردگي شده و مي‌ميرند.در اين كود نيتروژن (ازت) به ? شكل اوره (?? درصد)، نيترات (? درصد) و آمونيوم (? درصد) وجود دارد. به همين دليل در زمان هاي مناسب پس از كوددهي جذب اين عنصر توسط گياه صورت گرفته و راندمان جذب افزايش مي يابد.

چنانچه گياه دچار كمبود فسفر باشد، نشانه هايي به طورقطع در گياه ظاهر مي شود. به طور مثال رشد گياه بسيار كند شده و يا متوقف مي شود.اين گياهان اغلب دچار ريزش برگ و يا ريزش شكوفه ميشوند و برگشان دچار تغيير رنگ شده و معمولا حاشيه ي برگ ها ارغواني و يا قرمز رنگ مي شود.

گاهي علائم كمبود فسفر شبيه به كمبود نيتروژن در گياهان مي‌باشد. در كمبود فسفر رشد بخش هوايي و ريشه كند و يا متوقف مي‌شود. برگ گياهان كوتاه، باريك و نازك شده و در اين حالت دمبرگ‎ها زاويه كوچكي را با شاخه تشكيل مي‌دهند. رشد طولي گياه عمودي مي شود و شاخه‌هاي جانبي كمتر رشد مي‌يابند. برگ‎ها به رنگ سبز تيره مايل به آبي يا ارغواني در مي‌آيند و گاهي لكه‌ها و يا نوارهايي به همين رنگ بر روي پهنك برگ‎ها ظاهر مي‌شود. تعداد برگها كاهش يافته، جوانه‌ها مي‌ميرند و تعداد شكوفه‌ها نيزكاهش مي‌يابد. بنابراين از محصول ميوه نيز كاسته مي‌شود. در هنگام كمبود فسفر در بعضي از ميوه ها، گوشت ميوه نرم و شيره ميوه خيلي ترش و خاصيت انباري آن كم مي‎شود.

اگر گياهان دچار كمبود پتاسيم شده باشند، نوك و حاشيه برگ هايشان بخصوص در برگ هاي پاييني دچار سوختگي مي شود كه اصطلاحاً به آن نوك سوختگي يا لب سوختگي گفته مي شود. همچنين زماني كه كمبود پتاسيم در گياهي به وجود آيد، تشنگي گياه سريع تر خودش را نشان داده و گياه سريعاً پژمرده شده و شادابي خود را از دست مي دهد. چنانچه گياهان دچار كمبود پتاسيم شوند، اغلب علائم زير را از خود بروز مي دهند. توقف رشد در حالت عمومي، كوتاه شدن ميان گره ها و كوتاه ماندن برگ‎ها، ميوه ها نوك كشيده شده و عدم تكامل در قسمت دم ميوه.

  • كاربرد و موارد مصرف عناصر اصلي

كمك به فتوسنتز و بهبود كيفيت محصول، افزايش بذر و ميوه، رشد سريعتر شاخ و برگ گياه از مزاياي استفاده ازكودهاي حاوي نيتروژن مي باشد. همچنين نيتروژن از عناصر تغذيه اي مهم در افزايش عملكرد مي‎باشد و به رشد بهينه گياهان كمك مي كند.

فسفر به ايجاد يك سيستم ريشه دهي قوي و سالم در گياهان كمك مي‎كند. درصد بالاي فسفرموجب تحريك ريشه زايي، افزايش گلدهي و افزايش تشكيل ميوه مي شود. فسفر مهمترين عامل در روند صحيح فتوسنتز براي گياه است.همچنين فسفر به ريشه زايي بيشتر و ازدياد شكوفه ها نيز كمك مي‎كند.

پتاسيم موجود در كود به بهبود ميوه دهي و يا پر شدن دانه كمك مي كند و تأثير به سزايي بر رنگ آوري محصولات زراعي، باغي و گلخانه اي مي‎گذارد و در نهايت باعث افزايش كمي و كيفي محصول مي‎گردد. پتاس در گياهان زينتي به گلدهي و در درختان ميوه به درشت شدن ميوه كمك چشمگيري مي‎كند. كودهاي حاوي مقادير بالاي پتاسيم موجب رسيدن ميوه و افزايش كيفيت محصول مي گردد. عموما كودهاي حاوي پتاسيم در رشد قوي ساقه، حركت آب در گياهان، پيشرفت گلدهي و باروري گياهان موثرند.

  • توضيحات فني

اگر چه نيتروژن بيشترين اتمسفر را تشكيل مي دهد، اما در شكلي است كه براي گياهان قابل دسترس نيست. نيتروژن مهمترين كود است، زيرا اين عنصر در DNA، پروتئين و ديگر اجزاي گياه (مانند كلروفيل) موجود است و در رشد برگها بسيار موثر است. تنها برخي از باكتريها و گياهان ميزبان آنها (به ويژه حبوبات) مي توانند نيتروژن موجود در اتمسفر (N2) را با تبديل آن به آمونياك تثبيت كند. فسفات مورد نياز براي توليدATP و DNA، حامل انرژي اصلي در سلول ها، و همچنين برخي از چربي ها مورد نياز است.

نيتروژن در گياهان به صورت هاي نيترات ،يون آمونيم و اوره قابل جذب مي باشد. نيترات آمونيم %?? نيتروژن داشته و هر دو فرم نيتروژن آن قابل جذب توسط گياه مي باشد. اين كود داراي پايداري بيشتر نسبت به كود اوره (رايج ترين كود مصرفي كشاورزي در ايران) مي باشد. اوره تركيب آلي بوده و به همين فرم قابل جذب توسط گياه مي باشد. از اوره در محلول پاشي برگ گياهان نيز استفاده ميشود. اوره و نيترات آمونيم را مي توان قبل از كاشت محصول و بعد از آن كه گياه مقداري رشد كرد به خاك افزود.

به طوركلي، درصد فسفر كودهاي شيميايي به صورت درصد اكسيد فسفر ذكر مي شود. اسيد فسفريك كه از تجزيه مواد آلي خاك حاصل مي شود قابل جذب گياه است، اما به صورت كود شيميايي مصرف نميشود. بخش اعظم كودهاي فسفري كه به خاك داده مي شود به وسيله كلسيم در خاك هاي قليايي و به وسيله آهن و آلومينيوم در خاكهاي اسيدي تثبيت مي گردد. معمولاً كود هاي فسفري كه به خاك داده ميشود در سال اول به صورت قابل جذب گياه باقي مي ماند و بخش كمي نيز طي سالهاي آينده قابل جذب گياه مي شود. اين عنصرعموما موجب توسعه ريشه ها، گل ها، دانه ها، ميوه ها مي شود.

ميزان محلول بودن و حركت كود فسفره در خاك بسيار محدود است. كودهاي فسفره را قبل از كاشت بايد به خاك داد و آنها را مستقيماً در ناحيه توسعه ريشه قرار داد. حداكثر ميزان محلول فسفر در pH ? تا ?/? مشاهده مي شود. بنابراين رساندن pH خاك به اين حدود مي تواند در افزايش محلول بودن و جذب فسفر اثرگذار باشد. تغيير pH خاك در خاكهاي اسيدي با اضافه كردن آهك و در خاكهاي قليايي با اضافه كردن كودهاي اسيدي يا گوگردي انجام پذير است.

اغلب كودهاي پتاسيم  محلول در آب هستند و نحوه ي اضافه كردن آنها به خاك نقش زيادي در اثر بخشي كود ندارد. كلريد پتاسيم فراوانترين تركيب پتاسيم در طبيعت است. كمبود پتاسيم بيشتر در خاك هاي اسيدي و خاك هاي شني ديده مي شود، اما كمبود آن در ساير خاك ها تحت شرايط آبياري و برداشت مقدار زيادي محصول (به ويژه يونجه) نيز مشاهده مي گردد. سولفات پتاسيم معمولترين كود پتاسيم است كه در زراعت مصرف مي شود. پتاسيم از تجزيه اوليه بقاياي گياهي نيز به خاك اضافه مي شود، اما هوموس خاك بعنوان منبع قابل توجه پتاسيم به شمار نمي رود، زيرا پتاسيم بوسيله مواد آلي تثبيت نمي گردد.

نيترات پتاسيم داراي ??% اكسيد پتاسيم است، اما كودي گران قيمت مي باشد. خاكهايي كه مقدار زيادي رس از نوع ورمي كولايت و ايليت دارند پتاسيم را تثبيت مي كنند. كلريد پتاسيم داراي مقدار زيادي پتاسيم (?? تا ??%) مي باشد. با اين حال مصرف بي رويهي كلريد پتاسيم در مواردي كه به مقدار زيادي پتاسيم نياز است چندان مطلوب نيست؛ زيرا احتمال مسموميت ناشي از فراواني كلر پيش ميآيد. با اين كه مقداري كلر براي محصولاتي مانند توتون و پنبه لازم است، اما زيادي كلر در خاك موجب نقصان كيفيت در توتون و آبدار شدن غده سيب زميني مي شود.

 

اكسس پوينت چيست و انواع اكسس پوينت كدام اند؟

۸۲ بازديد

 

فناوري Wi-Fi در سال هاي اخير بسيار ارتقا يافته است ، اما نمي توان اين فناوري را در يك نوع به خصوص ارائه داد كه بتواند پاسخگوي نياز همگان باشد. فضاهاي اداري بزرگ با ترافيك سنگين معمولاً از اكسس پوينت هاي Wi-Fi استفاده مي كنند ، در حالي كه دفاتر كوچك با تعداد كاربران محدود احتمالاً داراي روترهاي Wi-Fi و گسترش دهنده دامنه خواهند بود.

اكسس پوينت چيست ؟

نقطه دسترسي يا اكسس پوينت وسيله اي است كه در يك دفتر يا يك ساختمان بزرگ يك شبكه محلي بي سيم يا WLAN را ايجاد مي كند. يك نقطه دسترسي از طريق كابل اترنت به يك روتر سيمي ، سوئيچ يا هاب متصل مي شود و يك سيگنال Wi-Fi را به منطقه تعيين شده انتقال مي دهد.

مزاياي استفاده از اكسس پوينت وايرلس:

وقتي همه ي كارمندان و كاركنان يك شركت از طريق دسكتاپ ، لپ تاپ ، تلفن هاي همراه و تبلت هاي خود در ارتباط باشند ، به سرعت تعداد زيادي دستگاه به شبكه بي سيم اضافه مي شود. اكسس پوينت ها امكان پشتيباني از تعداد دستگاه هاي بيشتر در شبكه شما را فراهم مي كنند. اما اين تنها يكي از مزاياي استفاده از اين تقويت كننده ي شبكه مي باشد !

اين نكات را نيز در نظر بگيريد:

  • اكسس پوينت هاي مناسب كسب و كار، در هر جايي كه بتوانيد كابل اترنت را نصب كنيد ، قابل نصب هستند. همچنين مدل هاي جديد با تركيبي از اترنت و سيم برق سازگار هستند ، بنابراين نيازي به داشتن خط برق جداگانه يا نصب يك پريز برق در نزديكي اكسس پوينت نخواهد بود.
  • ويژگي هاي استاندارد اضافي اين فناوري شامل پشتيباني از كپتيو پورتال و ليست كنترل دسترسي (ACL) است ، بنابراين مي توانيد دسترسي مهمان را بدون ايجاد خطر امنيت شبكه محدود كنيد ، همچنين مي توانيد كاربران را به راحتي در شبكه Wi-Fi خود مديريت كنيد.

كپتيو پورتال يك صفحه است كه قبل از استفاده عادي از اينترنت نمايش داده مي‌شود. از اين درگاه معمولاً براي نمايش صفحه ي ورود استفاده مي شود.

انواع اكسس پوينت بي سيم(وايرلس اكسس پوينت)

در ادامه ي اين مقاله مختصراً در مورد انواع مختلف اكسس پوينت موجود در بازار– راديو سينگل ، راديو دوآل ، آنتن هاي خارجي ، آنتن هاي داخلي ، فن آوري هاي a ، b / g ، b / g / n ، پشتيباني از شبكه مش ، استند الون(مستقل) و اكسس پوينت هامبتني بر كنترلر- توضيح خواهيم داد .

چرا ACCESS-POINT خيلي خاص هستند؟

اكسس پوينت هاعناصر اصلي يك شبكه بي سيم يا وايرلس هستند – آنها دستگاه هاي بي سيم را در محدوده موردنظر اسكن مي كنند تا همه سيستم هاي Wi-Fi همسايه براي ارتباط با شبكه به اكسس پوينت وصل شوند.

اكسس پوينت ها يك استاندارد براي اتصال ارائه مي دهند كه همه آنها توسط IEEE تصويب مي شوند تا سيستم هاي Wi-Fi از فروشندگان مختلف بتوانند به شبكه وصل شوند.

اكسس پوينت ها به رايانه هاي شخصي ، لپ تاپ ها ، PDA ها، تلفن هاي همراه ، تلفن هاي Wi-Fi ، دوربين هاي Wi-Fi ، سيستم هاي مديريت صفحه نمايش Wi-Fi و تعداد زيادي دستگاه ديگر كه طبق استاندارد Wi-Fi كار مي كنند متصل مي شوند.

اكسس پوينت ها همچنين مي توانند شبكه را براي جلوگيري از تهديدات و حملات بي سيم اسكن كنند.

لطفاً توجه داشته باشيد: با اينكه اكسس پوينت ها، دسترسي بي سيم را براي مشتريان فراهم مي كنند ، خودشان از طريق كابل (Cat 5E / Cat6) به شبكه وصل شده اند و از اين رو در پشت صحنه ي شبكه هاي بي سيم اغلب سيم كشي وجود خواهد داشت! اما استثنائاتي نيز وجود دارد.

ACCESS-POINT راديو سينگل / راديو دوآل:

برخي از اكسس پوينت ها با گزينه ي راديو سينگل ارائه مي شوند – آنها در IEEE 802.11a يا b / g كار مي كنند- ( اين گزينه ها توسط كاربرقابل انتخاب است). بيشتر آنها مطابق استاندارد b / g كار مي كنند زيرا بيشتر آداپتورهاي شبكه از اين استاندارد پيروي مي كنند. اما برخي از اكسس پوينت ها با گزينه راديو دوآل همراه هستند. يك راديو در IEEE 802.11a كار مي كند و ديگري به طور همزمان در IEEE 802.11b / g يا حتي IEEE 802.11 b / g / n كار مي كند.

اكسس پوينت هاي راديو دوآل براي شبكه هاي مش مفيد هستند و اجازه ي دسترسي به لپ تاپ هايي كه فقط داراي آداپتورهاي شبكه ???.??a هستند را مي دهند و همچنين براي جلوگيري از اسكن / نفوذ بي سيم مناسب هستند .

آنتن هاي خارجي / آنتن هاي داخلي:

بسياري از اكسس پوينت ها با آنتن هاي داخلي ، ارائه مي شوند.

در حالي كه آنها از پوشش مناسب و معقولي برخوردار اند اما ممكن است تعداد كاربران كمي وجود داشته باشند اما منطقه اي كه بايد پوشش داده شود بزرگ باشد – مانند يك پارك. در اين شرايط بهتر است از اكسس پوينت هاي داراي آنتن خارجي استفاده كنيد زيرا آنتن هاي خارجي از پوشش بالاتري برخوردارهستند و مي توانند قدرت سيگنال را به مسافت بالاتري افزايش دهند. اما در هر دو مورد ، پهناي باند پشتيباني شده توسط اكسس پوينت، استاندارد خواهد بود.

استاندارد IEEE

(IEEE) ، پروتكل هاي دسترسي بي سيم(وايرلس اكسس) را استانداردسازي كرده است تا سيستم هاي چند فروشنده بتوانند از طريق Wi-Fi با يكديگر ارتباط برقرار كرده و با هم صحبت كنند.

(IEEE 802.11b) حداكثر Mbps 11 را پشتيباني مي كند اما (IEEE 802.11a) و (g) از Mbps ??بر روي يك پلتفرم مشترك پشتيباني مي كند.

(IEEE 802.11n) در حال حاضر از Mbps 300 پشتيباني مي كند و در آينده از Mbps 600 در هر نقطه پشتيباني خواهد كرد. (لطفا توجه داشته باشيد: با افزايش تعداد رايانه هاي شخصي( pc) كه به AP متصل مي شوند ، پهناي باند بين آنها به اشتراك گذاشته مي شود و در نتيجه پهناي باند عملي به دست آمده ممكن است نيمي از آنچه در برنامه مشخص شده است،باشد.

اكسس پوينت هاي استاندارد بايد تا ?? متر در فضاي داخلي و اندكي بيش از دو برابراين مقدار را در فضاي خارجي پشتيباني كنند (در بسياري از برنامه هاي كاربردي عملي با توجه به تعداد كاربران و پهناي باند مورد نياز بيشتر از ?? متر نيز نياز نخواهد بود.)

بنابراين ، در هر راديو ، اكسس پوينت ها مي توانند از IEEE 802.11 a يا IEEE 802.11b / g / n پشتيباني كنند (از آنجا كه آنها در فركانس هاي مختلف كار مي كنند) و بر اساس پروتكل پشتيباني شده توسط اكسس پوينت، پهناي باند پشتيباني شده در هر AP متفاوت خواهد بود.

از نظر عملي ،بايد ??-?? كاربر براي دستيابي به توان عملي مناسب ، به طور همزمان به هر AP متصل شوند.

پشتيباني از شبكه مش:

برخي از فروشندگان از شبكه مش در اكسس پوينت هاي راديو دوآل خاص پشتيباني مي كنند. در حالي كه يك راديو AP مثلاً در ???.??b / g به مشتري متصل مي شود ، راديوي ديگر يك نقطه را ايجاد مي كند تا بتواند اتصالات انتهايي را به نقطه دسترسي مثلا در a 802.11 همسايه بازگرداند .از اين رو كابل داده اي كه به AP وصل مي شود (اما كابل برق نيست) را حذف كنيد. اگرچه APها مي تواند به اين شيوه به يكديگر متصل شوند ، اما ، پهناي باند انتقالي به آخرين اكسس پوينت (از شبكه سيمي) نصف مي شود. بنابراين ، هر چه AP دورتر از شبكه سيمي باشد، پهناي باند كمتر باشد.

ACCESS-POINT مبتني بر كنترلر و اكسس پوينت هاي مستقل(استند الون):

گرچه اين موضوع به خودي خود مي تواند يك مقاله باشد ، در حال حاضر كافي است ذكر كنيم كه اكسس پوينت هاي خاصي وجود دارند كه به طور مستقل كار مي كنند و موارد ديگري وجود دارند كه فقط با يك كنترلر كار مانند UNIFI UAP AC LRمي كنند و برخي ديگر نيز وجود دارند كه بصورت استند الون و مستقل كار مي كنند ولي مي توانند به يك كنترلر مستقر وصل شوند.

اگر قرار است شبكه بي سيم از مسافت كمي پشتيباني كند، اكسس پوينت هاي مستقل(استند الون) كافي خواهند بود اما اگر لازم است مسافت و مساحت بيشتري تحت پوشش قرار داده شود ، منطقي تر است تا از اكسس پوينت هاي مبتني بر كنترلر استفاده كنيد زيرا مديريت AP با استفاده از كنترلر و از يك نقطه مركزي ساده تر است. تصور كنيد كه يك دانشگاه بزرگ و صدها نقطه دسترسي داريد. اگر كاربر جديد بپيوندد يا بروزرساني جديدي براي AP منتشر شود ، بروزرساني هر AP به صورت جداگانه بسيار دشوار است و كنترلرها عملكردهاي بسيار بيشتري را براي حفظ شبكه بي سيم و فعال كردن برنامه هاي موجود در آن انجام مي دهند.

 

منابع:

 

https://excitingip.com/53/types-and-features-of-wireless-access-points/

https://www.linksys.com/us/r/what-is-a-wifi-range-extender/what-is-a-wifi-access-point/

 

The post اكسس پوينت چيست و انواع اكسس پوينت كدام اند؟ appeared first on فروشگاه اينترنتي نود - Node Shop.

 

كود هاي شيميايي

۸۵ بازديد

tl0j_n1.jpeg 

كود شيميايي به مواد معدني گفته ميشود كه داراي يك يا چند عنصر مورد نياز براي تغذيه گياهان هستند. اين كودها باعث افزايش رشد گياه شده و از طريق فرآيندهاي شيميايي توليد ميشوند. علاوه بر اين، كودهاي شيميايي موجب افزايش اثربخشي خاك با اصلاح نگهداري آب و هواي آن ميشود.

امروزه كودهاي شيميايي در تامين چيزي در حدود ?? تا ??% از منابع غذايي جهان نقش دارند. كود شيميايي مي تواند هم به خاك اضافه شود، هم مستقيما به برگ گياهان پاشيده شود، ويا آن را در آب حل كرد و به خاك گياهان اضافه كرد. كودهاي شيميايي به منظورافزايش كيفيت خاك، افزايش ميزان محصول و يا ارتقاء كيفيت محصول توليدي مورد استفاده قرار مي گيرند. اين كودها به دليل معدني بودن بلافاصله تجزيه شده و در اختيار گياه قرار مي‌گيرند و بنابراين باعث افزايش سرعت رشد و عملكرد كيفي و كمي گياه در زمان كمتر مي‌شوند.

روش‌هاي مصرف كودهاي مختلف با توجه به نحوه جذب و پايداري آنها متفاوت است. عناصر مورد نياز به دو دسته پر مصرف(ماكرو) و كم مصرف(ميكرو) تقسيم مي‌شوند. عناصر پر مصرف مانند ازت(نيتروژن)، فسفر، پتاسيم، گوگرد، كلسيم و منيزيم و عناصر كم مصرف شامل: آهن، مس، بور، روي، كلر و موليبدن مي‌باشد. انواع زيادي از كودهاي شيميايي وجود دارند كه به شكل‌هاي پودري، گرانوله، مايع و گاز توليد مي شوند و مورد مصرف كشاورزان قرار مي‌گيرند.

  • دلايل استفاده وتاثيرات كمبود برخي عناصر اصلي در رشد گياهان

كودهاي شيميايي اكثراً شامل تركيباتي از عناصر سه گانه نيتروژن، فسفر و پتاسيم مي باشند، كه جهت افزايش توليد محصول به خاك اضافه مي شوند.

عموماً گياهي كه دچار كمبود نيتروژن باشد كوچك بوده و رشد كندي دارد؛ زيرا اين گياهان نيتروژن مورد نياز براي ساخت مواد بنيادي و ژنتيكي را به طور كافي ندارند. اين گياهان به دليل نداشتن كلروفيل كافي غالبا سبز كم‌رنگ يا مايل به زرد هستند. برگ‌هاي پيرتر دچار بافت‏‌مردگي شده و مي‌ميرند.در اين كود نيتروژن (ازت) به ? شكل اوره (?? درصد)، نيترات (? درصد) و آمونيوم (? درصد) وجود دارد. به همين دليل در زمان هاي مناسب پس از كوددهي جذب اين عنصر توسط گياه صورت گرفته و راندمان جذب افزايش مي يابد.

چنانچه گياه دچار كمبود فسفر باشد، نشانه هايي به طورقطع در گياه ظاهر مي شود. به طور مثال رشد گياه بسيار كند شده و يا متوقف مي شود.اين گياهان اغلب دچار ريزش برگ و يا ريزش شكوفه ميشوند و برگشان دچار تغيير رنگ شده و معمولا حاشيه ي برگ ها ارغواني و يا قرمز رنگ مي شود.

گاهي علائم كمبود فسفر شبيه به كمبود نيتروژن در گياهان مي‌باشد. در كمبود فسفر رشد بخش هوايي و ريشه كند و يا متوقف مي‌شود. برگ گياهان كوتاه، باريك و نازك شده و در اين حالت دمبرگ‎ها زاويه كوچكي را با شاخه تشكيل مي‌دهند. رشد طولي گياه عمودي مي شود و شاخه‌هاي جانبي كمتر رشد مي‌يابند. برگ‎ها به رنگ سبز تيره مايل به آبي يا ارغواني در مي‌آيند و گاهي لكه‌ها و يا نوارهايي به همين رنگ بر روي پهنك برگ‎ها ظاهر مي‌شود. تعداد برگها كاهش يافته، جوانه‌ها مي‌ميرند و تعداد شكوفه‌ها نيزكاهش مي‌يابد. بنابراين از محصول ميوه نيز كاسته مي‌شود. در هنگام كمبود فسفر در بعضي از ميوه ها، گوشت ميوه نرم و شيره ميوه خيلي ترش و خاصيت انباري آن كم مي‎شود.

اگر گياهان دچار كمبود پتاسيم شده باشند، نوك و حاشيه برگ هايشان بخصوص در برگ هاي پاييني دچار سوختگي مي شود كه اصطلاحاً به آن نوك سوختگي يا لب سوختگي گفته مي شود. همچنين زماني كه كمبود پتاسيم در گياهي به وجود آيد، تشنگي گياه سريع تر خودش را نشان داده و گياه سريعاً پژمرده شده و شادابي خود را از دست مي دهد. چنانچه گياهان دچار كمبود پتاسيم شوند، اغلب علائم زير را از خود بروز مي دهند. توقف رشد در حالت عمومي، كوتاه شدن ميان گره ها و كوتاه ماندن برگ‎ها، ميوه ها نوك كشيده شده و عدم تكامل در قسمت دم ميوه.

  • كاربرد و موارد مصرف عناصر اصلي

كمك به فتوسنتز و بهبود كيفيت محصول، افزايش بذر و ميوه، رشد سريعتر شاخ و برگ گياه از مزاياي استفاده ازكودهاي حاوي نيتروژن مي باشد. همچنين نيتروژن از عناصر تغذيه اي مهم در افزايش عملكرد مي‎باشد و به رشد بهينه گياهان كمك مي كند.

فسفر به ايجاد يك سيستم ريشه دهي قوي و سالم در گياهان كمك مي‎كند. درصد بالاي فسفرموجب تحريك ريشه زايي، افزايش گلدهي و افزايش تشكيل ميوه مي شود. فسفر مهمترين عامل در روند صحيح فتوسنتز براي گياه است.همچنين فسفر به ريشه زايي بيشتر و ازدياد شكوفه ها نيز كمك مي‎كند.

پتاسيم موجود در كود به بهبود ميوه دهي و يا پر شدن دانه كمك مي كند و تأثير به سزايي بر رنگ آوري محصولات زراعي، باغي و گلخانه اي مي‎گذارد و در نهايت باعث افزايش كمي و كيفي محصول مي‎گردد. پتاس در گياهان زينتي به گلدهي و در درختان ميوه به درشت شدن ميوه كمك چشمگيري مي‎كند. كودهاي حاوي مقادير بالاي پتاسيم موجب رسيدن ميوه و افزايش كيفيت محصول مي گردد. عموما كودهاي حاوي پتاسيم در رشد قوي ساقه، حركت آب در گياهان، پيشرفت گلدهي و باروري گياهان موثرند.

  • توضيحات فني

اگر چه نيتروژن بيشترين اتمسفر را تشكيل مي دهد، اما در شكلي است كه براي گياهان قابل دسترس نيست. نيتروژن مهمترين كود است، زيرا اين عنصر در DNA، پروتئين و ديگر اجزاي گياه (مانند كلروفيل) موجود است و در رشد برگها بسيار موثر است. تنها برخي از باكتريها و گياهان ميزبان آنها (به ويژه حبوبات) مي توانند نيتروژن موجود در اتمسفر (N2) را با تبديل آن به آمونياك تثبيت كند. فسفات مورد نياز براي توليدATP و DNA، حامل انرژي اصلي در سلول ها، و همچنين برخي از چربي ها مورد نياز است.

نيتروژن در گياهان به صورت هاي نيترات ،يون آمونيم و اوره قابل جذب مي باشد. نيترات آمونيم %?? نيتروژن داشته و هر دو فرم نيتروژن آن قابل جذب توسط گياه مي باشد. اين كود داراي پايداري بيشتر نسبت به كود اوره (رايج ترين كود مصرفي كشاورزي در ايران) مي باشد. اوره تركيب آلي بوده و به همين فرم قابل جذب توسط گياه مي باشد. از اوره در محلول پاشي برگ گياهان نيز استفاده ميشود. اوره و نيترات آمونيم را مي توان قبل از كاشت محصول و بعد از آن كه گياه مقداري رشد كرد به خاك افزود.

به طوركلي، درصد فسفر كودهاي شيميايي به صورت درصد اكسيد فسفر ذكر مي شود. اسيد فسفريك كه از تجزيه مواد آلي خاك حاصل مي شود قابل جذب گياه است، اما به صورت كود شيميايي مصرف نميشود. بخش اعظم كودهاي فسفري كه به خاك داده مي شود به وسيله كلسيم در خاك هاي قليايي و به وسيله آهن و آلومينيوم در خاكهاي اسيدي تثبيت مي گردد. معمولاً كود هاي فسفري كه به خاك داده ميشود در سال اول به صورت قابل جذب گياه باقي مي ماند و بخش كمي نيز طي سالهاي آينده قابل جذب گياه مي شود. اين عنصرعموما موجب توسعه ريشه ها، گل ها، دانه ها، ميوه ها مي شود.

ميزان محلول بودن و حركت كود فسفره در خاك بسيار محدود است. كودهاي فسفره را قبل از كاشت بايد به خاك داد و آنها را مستقيماً در ناحيه توسعه ريشه قرار داد. حداكثر ميزان محلول فسفر در pH ? تا ?/? مشاهده مي شود. بنابراين رساندن pH خاك به اين حدود مي تواند در افزايش محلول بودن و جذب فسفر اثرگذار باشد. تغيير pH خاك در خاكهاي اسيدي با اضافه كردن آهك و در خاكهاي قليايي با اضافه كردن كودهاي اسيدي يا گوگردي انجام پذير است.

اغلب كودهاي پتاسيم  محلول در آب هستند و نحوه ي اضافه كردن آنها به خاك نقش زيادي در اثر بخشي كود ندارد. كلريد پتاسيم فراوانترين تركيب پتاسيم در طبيعت است. كمبود پتاسيم بيشتر در خاك هاي اسيدي و خاك هاي شني ديده مي شود، اما كمبود آن در ساير خاك ها تحت شرايط آبياري و برداشت مقدار زيادي محصول (به ويژه يونجه) نيز مشاهده مي گردد. سولفات پتاسيم معمولترين كود پتاسيم است كه در زراعت مصرف مي شود. پتاسيم از تجزيه اوليه بقاياي گياهي نيز به خاك اضافه مي شود، اما هوموس خاك بعنوان منبع قابل توجه پتاسيم به شمار نمي رود، زيرا پتاسيم بوسيله مواد آلي تثبيت نمي گردد.

نيترات پتاسيم داراي ??% اكسيد پتاسيم است، اما كودي گران قيمت مي باشد. خاكهايي كه مقدار زيادي رس از نوع ورمي كولايت و ايليت دارند پتاسيم را تثبيت مي كنند. كلريد پتاسيم داراي مقدار زيادي پتاسيم (?? تا ??%) مي باشد. با اين حال مصرف بي رويهي كلريد پتاسيم در مواردي كه به مقدار زيادي پتاسيم نياز است چندان مطلوب نيست؛ زيرا احتمال مسموميت ناشي از فراواني كلر پيش ميآيد. با اين كه مقداري كلر براي محصولاتي مانند توتون و پنبه لازم است، اما زيادي كلر در خاك موجب نقصان كيفيت در توتون و آبدار شدن غده سيب زميني مي شود.

 

املاك عظيميان

۷۶ بازديد

در گستره امور ملكي مشاورين امين و صادق شما انگشت شمار هستند.

مناطقي كه مشاوران املاك عظيميان فعاليت مستمر دارند :

اقدسيه – صاحبقرانيه – آجودانيه – نياوران – كامرانيه – فرمانيه – شمال كاخ

 

بيشتر با املاك عظيميان آشنا شويد :

املاك عظيميان از سال 1395 فعاليت مجموعه خود را به طور رسمي آغاز كرد و پا به عرصه خريد و فروش و رهن و اجاره بهترين ملك هاي لوكس و لاكچري منطقه يك تهران نمود. اين فعاليت ها هم اكنون و بعد  از گذشت ? سال متمادي بيشتر شده و در راستاي رضايتمندي مشتري و خدمات بهينه هدفند گرديده است. شما مخاطب گرامي مي توانيد براي دسترسي به جامع ترين منبع ملك ها و مستغلات اين منطقه از لينك زير استفاده كرده و با املاك عظيميان تماس برقرار كنيد.

بلاگ املاك عظيميان

كارشناسان املاك عظيميان در ساعات زير پاسخگوي شما هستند

كافيست در ساعات قيد شده با ما تماس بگيريد و از مشاوره رايگان بهره مند شويد

كارشناسان املاك عظيميان در ساعت زير پاسخگوي شما هستند

شنبه تا پنج شنبه از ساعت ??:?? الي ??:??

جمعه ها و اعياد  ??:?? الي ??:??

شماره هاي تماس دفتر

شماره هاي تماس دفتر در قسمت زير قيد شده است - شماره هاي مشاورين در قسمت مشاوران

تلفن تماس :  ???? ???? ???

شماره فكس :  ???? ???? ???

پاسخگويي شبانه‌روزي : ??????? ????

آدرس دفتر املاك عظيميان : تهران . خيابان موحد دانش ( اقدسيه ) . بازار صدف . طبقه سوم . واحد هشت

 

همه چيز درباره ايمپلنت دندان

۷۴ بازديد

همه چيز درباره ايمپلنت دندان

qx9u_m4.jpg

خبرگزاري آريا- پس از اينكه دنداني از بين رفت و جاي آن خالي شد، مشكلات زيادي براي جويدن و حتي تكلم ممكن است پيش بيايد. يكي از راه هاي درمان اين وضعيت استفاده از ايمپلنت دندان است.

ايمپلنت دندان از جمله درمان هاي حوزه دندانپزشكي است كه به نوعي جايگزين دندانِ از دست رفته طبيعي ميشود. هرچند كه ايمپلنت مصنوعي كاملا ساختاري غيرزنده است، اما استحكام كافي براي جويدن غذا و شرايط ديگر را دارد. و در ظاهر دقيقا مشابه يك دندان سالم و طبيعي است كه عملكرد جويدن را به خوبي انجام مي‌دهد.

ايمپلنت دندان چيست؟

ايمپلنت يا كاشت دندان، يك متد درماني است كه در آن يك قطعه كوچك مصنوعي (معمولا از جنس تيتانيوم) در داخل استخوان فك ها قرار ميگيرد و به نوعي نقش دندان را ايفا ميكند.

ايمپلنت كاشته شده در استخوان معمولا با سلول هاي استخواني و دهاني سازگار است. و در كار آن ها اختلال ايجاد نمي كند. روي اين قطعه كاشتني را با تاج و روكش دندان پر ميكنند تا شكلي دقيقا شبيه به دندان ايجاد شود.

چرا ايمپلنت دندان از اهميت زيادي برخوردار است؟

به صورت خلاصه بايد گفت كه كاشت دندان موفق ترين راه براي جايگزيني دندان در اشخاصي است كه دندان طبيعي خود را از دست داده اند. تمامي ايمپلنت ها به نوعي مشابه با ريشه دندان عمل كرده و عمل جويدن را تسهيل مي بخشند.

برخلاف دندان هاي مصنوعي متحرك، ايمپلنت ها براي تكلم و غذا خوردن مشكلي محسوب نميشوند. زيرا محكم در فك شخص ثابت شده اند.

انتخاب نوع ايمپلنت دندان

شخص ابتدا بايد توسط دندانپزشك معاينه شده و ساختارهاي دهان، دندان و فك او با دقت ارزيابي شوند. پس از آنكه مشخص شد شخص هيچگونه مشكلي مربوط به ساختارهاي دهاني ندارد (مثل عفونت لثه و ..) دندانپزشك با توجه به شرايط شخص، نوع ايمپلنت را براي او انتخاب ميكند. نوع پروتز كاشته شده در فك متفاوت خواهد بود و ممكن است ثابت يا متحرك باشد.

چرا بايد از كاشت دندان استفاده كرد؟

به نظر ميرسد به خاطر دلايل  موارد زير، رو آوردن به كاشت دندان در ميان افراد مختلف رو به افزايش است:

  • زيرا اين روش، جديدترين راه حل براي جايگزين كردن دندان طبيعي از دست رفته است.
  • به صورت دائمي در فك شما قرار داده مي‌شود و تا آخر عمر كارايي خود را حفظ مي‌كند.
  • اعتماد به نفس افراد ميانسال و مسن را افزايش ميدهد
  • به تكلم و گفتار كمك ميكند
  • كاشت دندان به نوعي براي دندان هاي مجاور يك مزيت و تكيه گاه مناسبي تلقي ميشود.
  • افزايش توان جويدن
  • زيباتر شدن دندان ها و طرح لبخند
  • بالا بودن ميزان موفقيت عمل كاشت ددان (تقريبا 97 درصد)

ميزان موفقيت ايمپلنت دندان چقدر است؟

طبق گزارشات رسمي از منابع معتبر، ميزان موفقيت ايمپلنت دندان در افراد مختلف چيزي حدود 97 درصد است. در حدود 3 درصد باقي مانده، به جاي اينكه ايمپلنت به بافت پيوند استخواني بچسپد به لثه متصل مي شود كه بايد از نو عمل كاشت را انجام داد.

آيا كاشت ايمپلنت دندان شامل محدوديت سني خاصي مي‌شود؟

براي انجام اينكار معمولا بايد به اندازه كافي صبر كرد تا بافت استخواني صورت و فك ها به تكامل و انتهاي رشد خود برسند. سن اتمام رشد استخوان هاي صورت معمولا 18 سال است.

اگر پيش از اين سن اقدام به انجام كاشت ايمپلنت كرد، به خاطر رشد فك، سايز دندان كاشته شده كوچكتر ميشود. و بايد دوباره آن را تعويض كرد. ولي پس از اتمام سن 18 سالگي هيچگونه محدوديت خاصي در خصوص كاشت ايمپلنت دندان وجود ندارد و تا هر سني ميتوان اين كار را انجام داد.

بهترين زمان براي كاشت چه زماني است؟

به نظر ميرسد مناسب ترين زمان براي انجام اين كار بعد از كشيدن دندان باشد. اما مدت زمان آن ميتواند متفاوت باشد:

قرار دادن قطعه كاشتني دقيقا بعد از كشيدن دندان طبيعي (البته در مواردي كه بيمار عفونت‌لثه و يا ديابت نداشته باشد)

اتصال قطعه كاشتني به مدت 3 هفته تا 3 ماه بعد از كشيدن دندان

و سرانجام قرار داردن قطعه ايمپلنت بيش از 3 ماه پس از كشيدن دندان

نكته:

بهترين زمان براي كاشت دندان هاي فك پايين 2 تا 3 ماه پس از كشيدن دندان ها و براي دندان هاي فك بالا4 تا 5 ماه بعد ازكشيدن است

برخي از عوارض كاشت دندان

يكي از قابل توجه ترين عوارض اين كار، بروز تورم در موضع كاشت ايمپلنت است. كه البته دو تا 3 روز پس از عمل كم شده و تا 5 روز آينده بعد از عمل از بين ميرود.

 

  • كبود شدن لب ها
  • بيحسي صورت و لب
  • خونريزي جزئي

 

پس از كاشت قطعه ايمپلنت موارد زير را در نظر بگيريد  :

  • 3 تا 7 روز پس از كاشت ايمپلنت، از مصرف قهوه، سيگار و مشربوات الكي خوددار كنيد
  • تمام داروهاي تجويز شده توسط دندانپزشك را به موقع مصرف كنيد.
  • تا حداقل يك روز بعد از عمل ناحيه كاشت را مسواك نزنيد
  • حداقل تا 8 ساعت بعد عمل سعي كنيد دهان خود را شستشو ندهيد
  • به صورت مرتب از دهانشويه هاي استفاده كنيد
  • براي جلوگيري از تشديد خونريزي هرگز آب دهان خود را تف نكنيد.

قيمت انواع ايمپلنت دندان

هزينه هاي تمام شده خريد و نصب قطعات كاشتني دندان معولا نسبت به ساير خدمات دندانپزشكي بيشتر است. و اين طبيعي است زيرا هم قطعات گران هستند و هم روند انجام عمل مشكلتر و زمانبرتر است.

از تمام هزينه اي كه براي دندان كاشتني خود صرف ميكنيد بيشتر آن مستقيما براي خريد و بكارگيري متريال مورد نياز مورد نياز، استفاده ميشود. و طبيعي است كه هرچه فرآيند درماني تخصصي تر باشد هزينه ها نيز در هر صورت بالا خواهد بود.

هنگام كاشت اين قطعات سعي كنيد نمونه هاي ارزان آن را خريداري نكنيد و فريب تبليغات رسانه ها و كلينيك ها را نخوريد. براي كسب اطلاع از هزينه هاي نهايي اينكار بهتر است به دندانپزشك متخصص مراجعه كنيد.

قيمت ايمپلنت دندان

منبع : آريا